.آمازون، یاهو و مایکروسافت علیه گوگل متحد شدند



پروژه کتابخانه گوگل با مانعی از سوی سه غول نرم افزاری جهان مواجه شده است.
دشرکت های آمازون، مایکروسافت و یاهو قرار است به سازمان های غیرانتفاعی و انجمن های کتابخانه داری بین المللی بپیوندند تا پرونده ای حقوقی علیه نویسندگان و ناشرانی مطرح کنند که برای تبدیل میلیون ها جلد کتاب به کپی دیجیتالی و فروش آن توسط گوگل، با این شرکت به توافق رسیده اند.
ائتلافی که علیه گوگل تشکیل شده "ائتلاف کتاب آزاد" (Open Book Alliance) نام گرفته و خبرگزاری فرانسه پیوستن مایکروسافت، و نیویورک تایمز، پیوستن یاهو و آمازون به آن را تایید کرده اند.
این ائتلاف معتقد است پروژه ای که توسط گوگل در دست اجراست، باعث ایجاد انحصار قانونی گوگل در بازار کتاب های دیجیتالی خواهد شد و تعیین قیمت کتاب را به طور کامل در اختیار این شرکت قرار خواهد داد.
گوگل در سال 2008 در مواجهه با شکایت حقوقی ناشران و نویسندگان که گوگل را به نقض حق مالکیت معنوی مولف از طریق اسکن کردن بدون مجوز آثارشان متهم کرده بودند، با شاکیان به توافق رسید که در ازاء پرداخت 125 میلیون دلار از شکایت خود صرفنظر کنند.
قرار بود گوگل همچنین مرکزی مستقل موسوم به مرکز "ثبت حقوق کتاب" ایجاد کند که بخشی از درآمد حاصل از فروش و همچنین آگهی کتب را در اختیار ناشران و نویسندگانی قرار می داد که با اسکن کردن آثارشان موافقت کنند.
نویسنده و ناشر قیمت نهایی کتاب را تعیین خواهند کرد و درآمد حاصل از تبلیغات به نسبت 63-37 میان صاحب حق اثر و گوگل تقسیم می شود. در آمد حاصل از فروش نیز به نسبت 70-30 میان صاحب حق اثر و گوگل تقسیم می شود.
بر اساس این توافق حق دیجیتالی کردن کتاب های "یتیم" را نیز به دست آورد که به کتابهایی مربوط می شود که صاحب حقوق آن مشخص نیست. کارشناسان 50 تا 70 درصد کتاب های منتشر شده پس از سال 1923 را "یتیم" می دانند.
در حال حاضر دولت آمریکا در حال تحقیق درباره آثار احتمالی این توافق و بررسی ادعاهایی است که درباره تبعات انحصارگرایانه این توافق مطرح شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی