ثبت گور دخمه هاي ساساني کازرون درفهرست آثارملي






 خبرنگار«ايران»: گور دخمه هاي ساساني فارس که متعلق به دوره ساسانيان است و اسفندماه پارسال توسط کارشناسان باستان شناس شناسايي و بررسي شد، در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
    گوردخمه دادين از جمله پناهگاه هاي منحصر به فردي است که در دامنه کوه دادين شهرستان کازرون واقع شده و در نزد اهالي اين منطقه به سه دري اشتهار دارد و دليل اين شهرت، برخوردار بودن اين دخمه از سه در ورودي است. اين دخمه در ارتفاع 500 متري از سطح دشت و در دامنه کوهستان واقع شده و معماري آن بدين صورت است که در ضلع غربي داراي راه باريک، صاف و شيبدار به ارتفاع 12 متر و عرض يک متر است که عبور از اين راه بسيار سخت و تنها مسيري است که مي توان از طريق آن به درون دخمه دسترسي پيدا کرد.
    بر اساس اين گزارش، در قسمت انتهايي اين راه، محفظه تاريک و شيبداري وجود دارد که تقريباً مستطيل شکل است و به ورودي اصلي راه پيدا مي کند و خود دخمه که به سه دري معروف است داراي 10 متر طول و پنج متر عرض است. بر اساس اين گزارش، قسمت داخلي دخمه نيز به شکل دالان است و در برخي قسمت ها به شکل راهرويي به قسمت هاي ديگر راه پيدا مي کند، اين راهرو نيز باريک است به نحوي که فقط يک انسان مي تواند از پهلو در آن حرکت کند. ورودي هاي اين دخمه، داراي يک در سنگي است که در دوره هاي بعد با ساخت و سازهايي از سنگ و گچ، تغيير شکل داده و آن را به صورت سه ورودي هلالي شکل ساخته اند.
     

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی