کازرون به روایت لغت نامه دهخدا(قابل توجه مسئولین:کازرون خیلی پیشتر باید استان می شده ,اما جفا تا کی؟!!!!!)






نوشتار زیر بر گرفته از لغت نامه دهخدا می باشد که به وضوح وسعت کازرون واقعی را مشخص می کندوبرای ما همین ملاک است, مستند و مکتوب!!! جالب اینجاست که همین وضعی را که کازرون در ایران دارد ,ایران در جهان با آن مواجه است از دریای همیشه پارس تا بحث دریای مازندران(قزوین)بحث مالکیت ایران بر جزایر سه گانه و حتی همین بحرین و آذربایجان و گرجستان و ترکمن صحرا و خجند و ...(دلم پر از خونه ببخشید) خلاصه کلام آقا به خدا از کازرونی ایرانی تر و وطن پرستر پیدا نمی کنید دنبالش نگردید ثابت هم کردیم هیچ منتی هم نداریم وظیفه مون بوده ; ولی, اما, لطفا دیگه از این حسن نیت ما سوء استفاده نکنید و پر رو بازی در نیارید; به قول یکی از دوستان دیگه دست به پازل کازرون نزنید حالا هر غلطی کردید ما از سر بزرگیمون می بخشیمتون از جمله برادران تو مرکز استان( که از هیچ نامردی در حق مردم این شهر دریغ نکردند) ولی از این به بعد بدشو می بینید اگه بخواهید دست دراز کنید( واسه چنار شاهیجان و نودان و کنار تخته...)دستتون رو قطع... نمی کنیم ولی اونو می کنیم توی ...(استغفرالله)بازم ببخشید اعصاب نهشتن سیمو!!!
استان شدن کازرون کمترین حق ماست که باید خیلی وقت پیش اونو به ما میدادید(قبل از استان کهکیلو نمیدونم چی و بوشهر) به قول بعضی ها حق مسلم ماست و قابل چشم پوشی هم نیست و بر سر اون هرگز پای میز مذاکره نخواهیم نشست.باور کنید این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست(قطار , جاده 40 ساله, تونل بناف, جدا کردن دشت ارژن, کارخانه سیمان ,احداث پتروشیمی ,تعطیلی 4 تا کارخانه دست بانک و خوردن پول های مربوط به نگهداری از تالاب بین المللی پریشان و... دهها کار شکنی دیگر) ما قاطعانه پیگیر اون هستیم و منتظر نشان دادن عرضه مسئولان شهر و  همراهی و هم دلیه همه کازرونی ها در سراسر جهان.

کازرون:
  شهرستان کازرون یکی از شهرستانهای استان هفتم کشور (فارس ) است و حدود آن بقرار زیر میباشد. از شمال و شمال باختری به شهرستان بهبهان ، از شمال خاوری و خاور به شهرستان شیراز و از جنوب و جنوب باختر به شهرستان بوشهر و از جنوب خاوری به شهرستان فیروزآباد.
آب و هوا: هوای شهرستان بطور کلی گرم منتهی شدت گرما به متقضای عرض جغرافیائی و پست و بلندی زمین متغیر است . بطوری که در قسمت شمالی شهرستان هوای دهستانهای دشمن زیاری و جاوید از بخش فهلیان و ممسنی و دهستان دشت ارژن از بخش کوهمره نودان نسبةً ملایم و ییلاقات شهرستان محسوب شده برعکس در قسمت های جنوبی در دهستانهای خشت و کمارج و ماهور میلاتی گرمای هوا در تابستان به منتهی شدت خود رسیده علاوه بر آن وزش بادهای گرم و سوزان زندگی رابر اشخاص غیر بومی مشکل میسازد در قسمت اخیر تقریباً زمستان وجود نداشته و برف دیده نشده است . آب مشروب و زراعتی شهرستان از رودخانه ها و چشمه سارهای متعدد و قنوات و در بعضی نقاط از چاه تأمین و مقدار آب شهرستان با مقایسه با شهرهای مجاور زیاد و مطبوع و گوارا میباشد.
ارتفاعات : بطور کلی شهرستان کازرون یک منطقه ٔ کوهستانی محسوب و امتداد ارتفاعات مثل سایر نقاط استان فارس از شمال باختری به جنوب خاوری بوده و رشته های زیر از شمال به جنوب در آن مشاهده میگردد. 
1- ارتفاعات شمالی رودخانه ٔ فهلیان که امتداد کوههای کهکیلویه و از تنگ معروف تامرادی وارد شهرستان گردیده و دردشت همایجان ، واقع در جنوب اردکان ختم میشود عمق این ارتفاعات زیاد و در بعضی نقاط تا 50 هزار گز میرسدو بلندترین قلل آن عبارتند از: کوه سرتنگ ، تامرادی ،قلعه ، پره گه دان 2400 گز، کوه روال ، سر کوه 2000 گز،کوه سیاه 1900 گز، کوه رنج 3000 گز. 2- ارتفاعات جنوبی رودخانه ٔ فهلیان که از جنوب خاوری بهبهان و ناحیه ٔ گچساران شروع و بوسیله ٔ رودخانه مزبور قطع شده مجدداً در حاشیه ٔ جنوبی آن امتداد مییابد در حدود دهستان بکش امتداد این ارتفاعات به جنوب خاوری متمایل و از حاشیه ٔ باختری دشت ارژن گذشته (کتل پیره زن و دختر و سرچشمه ٔ رودخانه های قره آغاج و شاپور در این ناحیه است ) و به ارتفاعات کوهمره سرخی متصل میگردد در باختر ناحیه ٔ اخیر دره کازرون و دریاچه ٔ کوچک پریشان یا فامور قرار دارد. دامنه های شمالی این رشته تا کناره های رودخانه ٔ فهلیان و دامنه های جنوبی آن که شکل حلزونی دارد در ناحیه ٔ ماهور و میلاتی گسترده شده معروفترین قلل شمالی عبارتند از: کوه بزان 1600 گز، کوه آبگرم 1720 گز و بلندترین قلل جنوبی عبارتند از کوه کارده900 گز، کوه گچ ترش 1050 گز، کوه دوسرخان 830 گز. 3- ارتفاعات بین رودخانه ٔ دالکی و شاپور که از ناحیه ٔ فراشبند و جنوب دهستان جره شروع و امتداد شمال باختری را طی نموده و در حوالی کازرون به باختر متوجه شده و در ملتقای دو رودخانه ٔ مزبور تمام میشود. کتل های معروف ملو و رودک در ناحیه ٔ اخیر قرار دارد و شوسه ٔ کازرون به بوشهر از روی آنها کشیده شده . بلندترین قلل این رشته عبارتند از: کوه بزنگ 1474 گز، کوه سربالشت1790 گز، کوه تکاب 953 گز.
رودخانه ها: 
1 - رودخانه ٔ شش پیر که از جنوب خاوری ارتفاعات اردکان سرچشمه میگیرد ابتدا در سمت جنوب و بعد به طرف باختر جریان پیدا کرده و دهستان دشمن زیاری را مشروب می کند (در این ناحیه باسم دشمن زیاری خوانده میشود) ودر 18هزارگزی خاور قصبه ٔ فهلیان با رود شیرین تلاقی و وارد دهستان مزبور شده و بعد از مشروب ساختن دهستان رستم (در این ناحیه باسم رودخانه ٔ فهلیان خوانده میشود) به باختر امتداد یافته و با رودخانه ٔ تنگ شیب که از شمال دهستان رستم جاری است یکی شده از شهرستان خارج وارد ناحیه ٔ باشت و بادی و گچساران از شهرستان بهبهان میشود. 2- رودخانه ٔ شاپور - در ارتفاعات کوهمره نودان سرچشمه گرفته و بعد از عبور از دهستان کوهمره و تنگ چوگان دهستان شاپور را مشروب و از باختر کتل رودک گذشته بعد از مشروب نمودن دهستان خشت در قسمت جنوبی دهستان ماهور و میلاتی جریان پیدا کرده و با پیچ و خم های زیادی وارد دهستان مزارعی و زیر راه شهرستان بوشهر میگردد. 3- رودخانه ٔ دالکی - از ارتفاعات کوهمره سرخی در تنگ شیب سرچشمه گرفته بعد از مشروب نمودن دهستان جره (در این ناحیه برودخانه ٔ جره معروف است ) به باختر متمایل و وارد کوهستان شده از خاور کتل ملو وزیر پل معروف دالکی که شوسه ٔ کازرون به بوشهر از روی آن پل کشیده شده گذشته و وارد دهستان زیر راه از شهرستان بوشهر میشود. دو رودخانه ٔ اخیر در شهرستان بوشهر یکی شده و بنام رود حله به خلیج فارس میریزد.
سازمان ادارای : شهرستان کازرون از چهار بخش مرکزی : خشت ، کوهمره نودان ، فهلیان و ممسنی تشکیل یافته مجموع قراء و قصبات آن 
409و نفوس شهرستان در حدود 111000 نفر است ... محصولات عمده ٔ شهرستان عبارتند از: غلات و تریاک و تنباکو و خرما و برنج و حبوبات و پنبه و جزئی مرکبات و محصول حیوانی عبارت از لبنیات و پشم و پوست و صنایع معموله قالی بافی و گلیم بافی و شال و گیوه بافی است .
راهها: 
1- راه شوسه ٔ شیراز، کازرون ،بوشهر. 2- راه شوسه ٔ کازرون ، فهلیان ، بهبهان . 3- راه فرعی کازرون ، جره ، فراشبند. 4- راه فرعی دشت برم ، نودان ، کازرون بعلاوه ٔ راههای فرعی زیادی که بوسیله ٔ اهالی دهستانها تسطیح شده و در فصل مساعد قابل عبور اتومبیل است در شهرستان وجود دارد. راههای مزبور در نقشه ٔ پیوست با علائم شرطیه ٔ مربوطه رسم شده است . (ازفرهنگ جغرافیایی ایران ج 7).


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی