تازه هاي نشر كازرونيه









    انتشارات كازرونيه همان طور كه از نامش پيداست، بايد بيشتر در تاريخ و فرهنگ و هنر شهر كهن
كازرون غور كند و به آثار مشاهير آن بپردازد تا شهرها و مشاهير ديگر، اما اين نشر علاوه بر آثاري كه از بزرگان آن ديار منتشر كرده و تاليفات ارزشمندي هم در شناخت حوزه هاي مختلف اين شهر و فارس پژوهي پديد آورده، از توجه به آثار ديگر شهرها هم غافل نبوده است. كتاب ارزشمند <شاعران قديم كرمان> نوشته سيدعلي ميرافضلي يكي از اين آثار است كه شرح حال و اشعار 26 شاعر قديمي كرمان را به ما معرفي مي كند. ميرافضلي كتاب خود را كه حاصل جست وجو در منابع خطي و چاپي بي شماري است، به ناچار از اواخر قرن ششم هجري و با شرح حال و اشعار شاعراني همچون اميرمسعود كرماني، افضل الدين كرماني، شمس طغان بردسيري و اوحدالدين كرماني شروع مي كند كه از قديم ترين نمونه هاي مكتوب شعر كرمان به حساب مي آيند.
    نويسنده معتقد است كه <نام و شعر بعضي از اين شاعران مثل محمود منور كرماني، شمس اوحد كرماني، محمود كرماني، فخرالدين كوهبناني، نجم الدين حسن شهرويه، شمس الملك كرماني، نجيب كرماني و طغرل كرماني نخستين بار است كه به دوستداران ادبيات اين ديار عرضه مي شود و اطلاعات مربوط به شعر و زندگي امثال افضل الدين كرماني، طيان بمي، شرف الدين مقبل، ناصرالدين منشي، خرمشاه كرماني و ميركرماني بدين وسعت و جامعيت تاكنون در هيچ كتاب ديگري درج نشده است.>
    اين كتاب كه به استاد دكتر محمدابراهيم باستاني پاريزي تقديم شده، در دو بخش <گوشه هايي از سه قرن تاريخ كرمان> و <شاعران قديم كرمان> تنظيم گرديده است و منبع مهمي در شناخت بيشتر شعر و شاعران گذشته كرمان به شمار مي رود. از شاعران بزرگ و بيشتر شناخته شده كرمان كه آثار آنها در اين مجموعه آمده است، مي توان به خواجوي كرماني، عماد فقيه كرماني و شاه نعمت الله ولي اشاره كرد. تلاش سيدعلي ميرافضلي در سروسامان بخشيدن به اين اثر، شايسته تقدير است. گويا اين پژوهش جلد ديگري هم دارد كه به تحقيق در زندگي و شعر شاعران كرمان در دوره تيموري تا پايان دوره صفوي مي پردازد.
    <شاعران قديم كرمان> در شمارگان 2000 نسخه و بهاي 6200 تومان چاپ و منتشر شده است.
    يكي ديگر از كتاب هاي تازه منتشرشده نشر كازرونيه، <بررسي تطبيقي گويش كازروني> است كه به همت سيدهاشم خاتمي تاليف شده است. در يادداشت عمادالدين شيخ الحكمايي مدير اين نشر كه در ابتداي كتاب آمده، درباره تاريخ گويش كازروني به گذرا اشاراتي شده است و وجود ابياتي به گويش كازروني در كتاب <فردوس المرشديه في اسرار الصمديه> كه توسط استاد ايرج افشار منتشر شده را بهانه اي براي پرداختن به اين گويش مي داند كه با نوشته هايي از اديب طوسي، دكتر علي اشرف صادقي، اسكارمان آلماني و علي نقي بهروزي پيگيري مي شود و اين اواخر هم كساني از جمله عبدالنبي سلامي، سيدحسن موسوي، علي مدد نوروزي، جهانبخش ثاقب، حسن حاتمي، محمدمهدي مظلوم زاده و محسن پزشكيان با شناسايي و ثبت و ضبط واژگان و امثال موجود در اين گويش، به اعتلاي آن كوشيده اند.
    اين كتاب كه براساس اصول علمي زبان شناسي تدوين شده و ريشه شناسي بسياري از واژگان زبان فارسي را دربر مي گيرد، در 6 بخش تنظيم شده است. وضعيت جغرافيايي و تاريخي كازرون، ساخت واجي گويش كازروني، ساختار دستوري گويش كازروني، واژه نامه، منتخب واژه هاي كازروني به فارسي معيار و فهرست واژگان از جمله بخش هاي اين كتاب است. <بررسي تطبيقي گويش كازروني> هفدهمين دفتر از مجموعه آثار فارس پژوهي نشر كازرونيه است كه 2000 نسخه تيراژ دارد و به قيمت 3100 تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
     به نقل از روزنامه اعتماد ملی مورخ 78/7/4


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی