ديوان امين‎الدين بلياني كازروني براي نخستين‌بار تصحيح شد





 ديوان امينالدين محمد بلياني - استاد حافظ شيرازي - براي نخستين‌بار توسط كاووس حسنلي و محمد بركت تصحيح شده است و به زودي منتشر مي‌شود.


حسن‌لي درباره‎ي نسخه‎ي خطي ديوان امين‎الدين و اين‌كه چند نسخه از اين ديوان شناخته شده است، به خبرنگار ايسنا در فارس، گفت: از ديوان اشعار امين‌الدين، تنها يك نسخه‎ي خطي بر جاي مانده و تا كنون شناخته شده است و آن هم در واقع در حاشيه‎ي نسخه‎ي خطي كليات سعدي نوشته شده است كه در كتابخانه‎ي ملي پاريس با «شماره‎ي ‌٨١٦» نگه‎داري مي‎شود. در بهمن‌ماه سال ‌١٣٨٣ كه در فرانسه بودم، در بخش نسخ خطي «كتابخانه‎ي ملي پاريس»، اصل اين نسخه را كه همراه با «خمسه‎ي نظامي» در حاشيه‎ي كليات سعدي است، ديدم و ميكروفيلم آن را تهيه كردم و در طول سال گذشته به كمك فاضل محترم، محمد بركت آن را تصحيح كرديم. اين طرح از سوي فرهنگستان هنر پشتيباني شده و قرار است به مناسبت برگزاري همايش مكتب شيراز در آذرماه ‌١٣٨٧ منتشر شود.
وي افزود: ديوان امين‎الدين ‎بلياني، كه تاكنون منتشر نشده است، حدود سه‌هزار (‌٢٨٧١) بيت شعر در قالب‎هاي غزل، قصيده، مسمط، مثنوي، رباعي و ترجيع‎بند دارد، كه در مجموع، غزل‎ها و رباعيات اين ديوان از ديگر اشعار آن استوارتر و شاعرانه‎تر است.
او همچنين درباره‌ي شيخ امين‎الدين محمد بلياني گفت: شيخ امين‎الدين محمد بلياني از بزرگان نام‎دار صوفيه در سده‎ي هشتم هجري است. او در سال ‌٦٦٨ هجري در كازرون به دنيا آمد و پس از ‌٧٧ سال در ذي‎‎قعده‌ي ‌٧٤٥ درگذشت و در خانقاه علياي كازرون كه خود بنا نهاده بود، به خاك سپرده شد. خانواده‎ي امين‌الدين، هم از سوي پدر و هم از سوي مادر از بزرگان نام‎دار صوفيه‎ي زمان خود بوده‎اند و او خود از ارادتمندان دل‎بسته‎ي شيخ ابواسحاق كازروني، مشهور به «شيخ مرشد» بوده كه در سده‎ي چهار و پنج مي‎زيسته است.
حسن‌لي در ادامه يادآور شد: شيخ امين‎الدين از آن صوفيان نيكوكاري بوده است كه با تلاش، كوشش و علاقه‎ي فراوان، همواره به دنبال امور خيريه و ساخت بناهاي رفاهي و خدمات اجتماعي بوده است. آثار برخي از بناهاي عمومي كه به همت امين‎الدين بنا نهاده شده، هنوز در كازرون باقي است؛ بناهايي همچون قنات، جوي آب، دارالشفا (بيمارستان)، مدرسه و دارالحديث، خانقاه و... . با آن‌كه امين‎الدين امكان زندگي مرفه را داشته، اهل گردآوري مال، زراندوزي و سرمايه‎داري نبوده است و تنگ‎دستي او آن چنان بوده كه در آغاز بناي «سقايه‎ي مرشدي»‌ كه به همت او ساخته شده، حتا امكان خريدن يك بيل و كلنگ را نداشته و براي خريد بيل و كلنگ از مادر خود كمك مي‎گيرد. البته نفوذ معنوي، جاذبه‎ي شخصي و عزم استوار او، به گونه‎اي بوده كه پس از مدتي، مردم شهر و حتا حكام و مديران و سپاهيان به كمك او مي‎آيند و سقايه را مي‎سازند.
رييس بخش ادبيات دانشگاه شيراز درباره‌ي اين‌كه امين‎الدين در ميان معاصران خود چه جايگاهي داشته است، توضيح داد: شيخ امين‎الدين به دليل جايگاه بلند علمي، اجتماعي، مورد توجه و ارادت بسياري از بزرگان، دانشمندان و عارفان زمان خويش بوده و بارها آن‎ها را به ستايش خود برانگيخته است. يكي از اين ستايشگران سرسپرده، «خواجوي كرماني» است كه با دل‎باختگي بسيار و ارادت خالصانه در چندين سروده، امين‎الدين را با اوصاف بلند ستوده است.
محمودشاه و مسعودشاه‎ اينجو، شاه شيخ ابواسحاق و بسياري ديگر از حاكمان زمان هم ارادت خود را به امين‎الدين اظهار كرده‎اند.
حسن‌لي سپس درباره‌ي رابطه‌ي حافظ با امين‎الدين، گفت: حافظ شيرازي كه در شعر خويش از اهالي خانقاه و صوفيان زمان به تعريض، كنايه و نكوهش ياد مي‎كند، در قطعه‎اي، امين‎الدين را «بقيه‎ي ابدال» شمرده و او را در كنار چهار نفر ديگر كه «ملك فارس به وجود آنان آباد» بوده، ستوده است: به عهد سلطنت شاه شيخ ابواسحاق / به پنج شخص عجب ملك فارس بود آباد...، و بعد درباره‎ي امين‎الدين گفته: دگر بقيه‎ي ابدال، شيخ امين‎الدين / كه يمن همت او كارهاي بسته گشاد
اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه يادآور شد: برخي از حافظ‎پژوهان، آشكارا امين‎الدين را يكي از استادان حافظ دانسته‎اند كه بر ذهن و زبان حافظ تأثير گسترده گذاشته است. برخي از سروده‌هاي شيخ امين‎الدين ـ بويژه در واژه‎هاي كليدي ـ يك‌سره همچون غزل‎هاي حافظ است؛ البته از نظر معنوي و نه هنري.
با توجه به به سرسپردگي كسي چون خواجوي‎ كرماني به امين‎الدين و تأثيرپذيري آشكار حافظ از خواجو (دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو) و همچنين اظهار ارادت حافظ به امين‎الدين كه او را «بقيه‎ي ابدال» مي‎داند «كه به يمن همتش كارهاي بسته گشوده مي‎شود»، دلايل تأثيرپذيري حافظ از امين‎الدين آشكارتر مي‎شود.
كاووس حسن‌لي همچنين درباره‌ي عرفان شيخ امين‎الدين، گفت: كساني كه در پيوند با عرفان امين‎الدين ‎بلياني نوشته‎اند، معمولاً عرفان او را زاهدانه معرفي كرده‎اند. «محمود بن عثمان» هم كه از ملازمان و مريدان شيخ امين‎الدين بوده، در سير تنامدي شيخ كه كتابي است به نام «مفتاح الهدايه و مصباح الضايه» از رياضت‎هاي شيخ و مخالفت‎هاي او با نفس بسيار گفته است و اما در اشعار شيخ امين‎الدين، به گونه‎‎اي گسترده با زهد مبارزه شده و زاهدان زمان نكوهيده شده‌اند. ستيز فراگير امين‎الدين ‎بلياني با زاهدان زمان و نكوهش زاهدان با اوصافي چون: زاهد دون، زاهد خودبين، زاهد خشك، زاهد خودرأي بد خوي، زاهد خام، زاهد سرگردان و مانند آن‎ها در سراسر غزل‎هاي امين‎الدين موج مي‎زند و يكي از كليدواژه‎هاي آشكار سروده‎هاي اوست.
درآي اي زاهد خودرأي بدخوي / تو تا كي مانده‎اي اندر لب جوي
ره نيست در اين بحر به زراقي و سالوس / اي زاهد سرگردان تا كي من و مايي
به رغم زاهد دون چين آن زلف / بجنبان مشك را مقداد بشكن
تير ستم رها كن بيداد برملا كن / رسوا و مبتلا كن صد زاهد نگون‎سار
و بسيار ابيات ديگر.
امين‎الدين كه خود از صوفيان اهل خانقاه بوده و مريدان فراوان داشته است، در سروده‎هاي خود، همچون حافظ با صوفيان نيز در ستيز است و با طنز و كنايه از آنان ياد مي‎كند. شيخ امين‎الدين، آن‌چنان كه محمود بن عثمان هم در فصل يازدهم كتاب «مفتاح الهدايه» آورده، به ذكر «لا اله الا الله»‌ بسيار اهميت مي‎داده و مريدان خود را پيوسته به ذكر «لا اله الا الله»‌ تشويق و ترغيب مي‎كرده است. يكي از آثار برجامانده‎ي امين‎الدين، رساله‎ي «بدايه الذاكرين» است كه در آن‌جا درباره‎ي فضيلت ذكر «لا اله الا الله»‌ توضيح داده است. در ديوان امين‎الدين به جز موارد پراكنده‎ي ديگر، شش قطعه شعر مستقل (چهار قصيده، يك ترجيع‎بند و يك مسمط) در پيوند با ذكر «لا اله الا الله»‌ و توصيف ويژگي‎ها و امتيازات اين ذكر است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی