اين سه پيام را ناديده بگيريد

وقتي در اينترنت هستيد و صفحات وب را مرور يا صندوق پست الكترونيك خود را چك مي كنيد حتماً پيام هاي مختلفي را يا به صورت تبليغات يا هشدارهاي تصويري يا متني يا به صورت اي ميل دريافت مي كنيد اما در اين ميان پيام هايي هستند كه نبايد به آنها توجه و به خصوص عمل كنيد. اينها پيام هايي فريبنده با هدف سرقت يا سوءاستفاده از اطلاعات شما هستند. به طور كلي سه اصل را در بررسي هر پيامي كه دريافت يا مشاهده مي كنيد در نظر داشته باشيد.
   
    1- اصل اول: هر پيام يا ارتباطي كه به نحوي با اطلاعات مالي يا حساب بانكي شما ربط پيدا مي كند.
   
    2- اصل دوم: هر پيامي كه به هر نحوي خواستار كلمه عبور هرگونه حساب يا نام كاربري شما (مانند كلمه عبور اي ميل، وبلاگ، حساب بانكي، سايت و...) باشد.
   
    3- اصل سوم: هر پيامي كه به نحوي به دنبال اطلاعاتي هرچند ساده مانند آدرس اي ميل يا نام و مشخصات ديگر شما باشد. سودجويان ممكن است تنها به دنبال بانك اطلاعات از اي ميل هاي كاربران براي ارسال اسپم يا فروش آن باشند.
   
    در همين رابطه سه مثال از پيام هايي كه نبايد به آن توجه كنيد در ادامه ذكر شده است.
   
    1- هرگونه پيام در ارتباط با قطع سرويس به شما يا اختلال در سرويس و درخواست براي ارسال نام كاربري و كلمه عبور از طريق اي ميل يا ورود آن در صفحه يا سايت خاصي. اين شيوه يكي از روش هاي معمول براي فريب كاربران به خصوص در سرويس هاي اي ميل مانند ياهو يا سرويس هاي پيام رسان فوري و چت است كه اي ميلي براي شما مبتني بر قطع خدمات شما و مسدود شدن حساب كاربري شما در آينده نزديك مي آيد و از شما خواسته مي شود نام كاربري و كلمه عبور خود را يا در اي ميل يا در صفحه خاصي وارد كنيد و اين قضيه در نهايت به سرقت اطلاعات و هك اي ميل يا حساب كاربري شما منتهي خواهد شد.
   
    به طور معمول و در اكثر مواقع هيچ سايتي به شما اخطاري در اين زمينه و به اين شكل نمي دهد و همچنين آنها نيازي به كلمه عبور شما ندارند. همچنين دقت كنيد از طريق لينك هاي داخل يك اي ميل وارد سايتي كه نياز به ورود كلمه عبور شما است، نشويد يا حداقل به آدرس نشان داده شده در مرورگر هنگام ورود هرگونه كلمه عبور يا اطلاعات حساب مالي خود دقت كنيد.
   
    2- به پيام هاي متني يا تصويري كه به شما مژده برنده شدن در يك لاتاري يا قرعه كشي (به خصوص اگر شخصاً در چنين مسابقات يا قرعه كشي هايي شركت نكرده ايد) مي دهند، توجه نكنيد. برنده شدن به عنوان مثلاً صد هزارمين بازديد كننده يا برنده شدن در قرعه كشي بين حساب ها يا اي ميل كاربران و... پيام هايي معمول است كه توسط افراد سودجو براي فريب و كسب اطلاعات شما (حتي اگر شده يك آدرس اي ميل) استفاده مي شود. مطمئن باشيد جايزه يي هم در كار نيست جز آنكه در ساده ترين حالت صندوق پست الكترونيك شما در آينده پر شود از اي ميل هاي اسپم.
   
    3- به مژده پورسانت مناسب، شراكت در يك سرمايه گذاري يا انتقال وجه بين دو كشور، واريز پول به هر دليلي به حساب بانكي شما و درخواست مشخصات حساب بانكي شما و خلاصه هرگونه پيامي كه به نحوي چه در اولين پيام و چه در ارتباط هاي بعدي و حتي برقراري دوستي هاي مجازي از شما مشخصات حساب بانكي يا كارت اعتباري شما را بخواهد، اهميت ندهيد. البته اين مورد در بين كاربران ايراني كمتر پيش مي آيد اما متاسفانه تاكنون ميليون ها تومان از بازرگانان ايراني كه كارت اعتباري داشته اند كلاهبرداري شده است. اگر كسي در آفريقا، آسيا يا اروپا و امريكا مشكلي دارد و مي خواهد پول خودش را به حساب شما واريز كند و بعد هم درصدي به شما بدهد مطمئن باشيد مي خواهد كلاه شما را بردارد.
    رونوشت از اعتماد

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی