حفر تونل، تهديد جديد درياچه پريشان



 در حالي كه بحران هاي اخير تالاب پريشان رو به كاهش رفته بود، شايعات از سرگيري جاده سازي در بستر درياچه، دوستداران اين تالاب بين المللي را در نگراني دوباره فرو برده است.
    به گزارش مهر، درست در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني سال 87 بود كه محيط زيست شهرستان كازرون خبر داد طي اين ايام فعاليت هايي بدون مجوز قانوني در بستر درياچه پريشان براي احداث جاده صورت گرفته و در پي آن دوستداران محيط زيست اين شهرستان تاكيد كردند كه اين جاده سازي جز تخريب اكولوژيك منطقه و از بين رفتن حيات تالاب، دستاورد ديگري براي منطقه به ارمغان نخواهد آورد.
    طي اين سال ها با تلاش دوستداران محيط زيست از اين اقدام جلوگيري و فعاليت جاده سازي در منطقه متوقف شد، هر چند مشكلات ديگري نظير خشكسالي، برداشت بي رويه كشاورزي از چاه هاي آب كنار تالاب، آتش سوزي در نيزارهاي پريشان و... همگي بحران هايي بود كه پريشان را از هر دوره ديگر بيشتر تحت تاثير و تخريب قرار داده بود، اما ظرف ماه هاي اخير بارندگي هايي كه بر درياچه صورت گرفت اين اميد را در دل دوستداران محيط زيست زنده نگه داشت كه شايد پريشان نيز با روزهاي سرزندگي خود فاصله اي نداشته باشد. هنوز طعم شيرين بارندگي ها بر روح پريشان جاري نشده است كه صحبت هايي شنيده مي شود مبني بر اين كه برخي افراد در شهرستان كازرون در حال رايزني و پيگيري براي از سرگيري جاده سازي در اين تالاب هستند. اين جاده كه از قلب درياچه پريشان گذر كرده و به روستاي شهرنجان مي رسد به گفته دوستداران و انجمن هاي مردم نهاد محيط زيست كازرون و ساير كارشناسان زيست محيطي، اثرات جبران ناپذيري را بر تالاب پريشان بر جاي مي گذارد.
  
    تهديد جديد
    از سوي ديگر برخي از انجمن هاي مردم نهاد محيط زيست كازرون نيز از پيگيري حفر تونل در كوه هاي همجوار پريشان براي اين جاده خبر مي دهند كه براي خواب آسوده پريشان تهديدي به مراتب وحشتناك تر از جاده سازي است.
    اين انجمن ها اعلام كردند: در پي اين كه برخي افراد در شهرستان كازرون پيگير ازسرگيري جاده سازي در اين تالاب هستند، خبرهايي به گوش مي رسد كه در ادامه اين جاده و در كوه هاي همجوار تالاب طرحي مدنظر قرار گرفته كه بايد بر اساس آن تونلي ايجاد شود.
    اين دوستداران محيط زيست تاكيد كردند تهديدي كه تونل براي پريشان ايجاد مي كند به مراتب بيشتر از خود جاده سازي است، چرا كه انفجارهايي كه براي باز كردن تونل صورت مي گيرد و در پي آن ذرات خاك و غباري كه در بستر تالاب پراكنده مي شود، به طور جدي حيات تالاب پريشان را با بحراني جدي مواجه مي كند.
    بنابر اعلام دوستداران محيط زيست، هم اكنون كه باران كمي در بستر درياچه جاري شده و وضعيت آن را بهبود بخشيده، جاده سازي در قلب تالاب پريشان و حفر تونل بر تالاب استرس ايجاد مي كند كه اثرات مخرب آن حيات دوباره تالاب را با تهديد مواجه خواهد ساخت.
    كشاورزان و ساكنان اين منطقه در پي خشك شدن درياچه پريشان پس از خشكسالي و مشكلاتي از اين قبيل به خوبي اثرات اين تالاب بر حيات انساني منطقه را لمس كرده و متوجه شدند كه خشكي درياچه، حيات مردم و روستاييان اطراف تالاب را با مشكل مواجه مي سازد، از اين رو خود روستاييان و اهالي منطقه با تشكيل انجمن هاي مختلف سعي كردند در اين مدت، خود به عنوان حافظ تالاب اقدام كرده تا مشكلات بيشتري بر درياچه اضافه نشود.
  
    پريشاني هاي پريشان را بيشتر نكنند
    مدير يكي از انجمن هاي زيست محيطي منطقه اظهار كرد: اثرات مخرب و منفي كه جاده سازي و حفر تونل بر پريشان بر جاي مي گذارد به مراتب بيشتر از اثرات مثبت آن است.
    وي با تاكيد بر اين كه مسوولان مي توانند با جلوگيري از ايجاد جاده مراقب پريشان باشند، افزود: چنانچه قرار باشد به روستاييان و ساكنان اطراف تالاب خدماتي ارائه شود، بهتر است براي آنها مراكز درماني، آموزشي و تفريحي ايجاد شود چراكه هم اكنون براي روستاهاي منطقه جاده اي از نوع آسفالت وجود دارد و ايجاد جاده ديگر فقط بر مشكلات تالاب مي افزايد.
    

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی