دریاچه پریشان در شرف فاجعه زیست محیطی دیگر



خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی:هجوم گونه های مختلف حشره به منطقه و انتشار بوی تعفن در دریاچه پریشان به دلیل خشکی دریاچه و تلف شدن آبزیان بی شمار، بروز فاجعه ای زیست محیطی دیگری را در این منطقه حکایت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خشک شدن دریاچه پریشان کازرون و در نتیجه، تلف شدن تمامی آبزیان و ایجاد گنداب باتلاقی در بستر این دریاچه باعث هجوم گونه های مختلف حشرات به این منطقه شده است. به گونه ای که تکثیر گونه های مختلف حشرات در منطقه به دلیل نبود آب و ایجاد گنداب و همچنین رها شدن جسد و لاشه آبزیان این دریاچه را در شرف فاجعه زیست محیطی تازه ای قرار داده است که حیات روستاییان حاشیه دریاچه را به طور جدی تهدید می کند. 

گسترش جمعیت زیاد حشرات در دریاچه پریشان در حالی اتفاق می افتد که جسد لاک پشتهای مرده بر اثر بی آبی، بوی نامطبوعی را در منطقه پراکنده است. تا جائیکه حشرات از گوشت لاک پشتهای مرده تغذیه می کنند و لحظه به لحظه بر تعداد آنها در منطقه افزوده می شود. 

کارشناسان محیط زیست پیش بینی می کنند که با توجه به احتمال شیوع بیماریهای عفونی در منطقه، حضور سازمانهای مرتبط مثل سازمان محیط زیست ایران و وزارت بهداشت در منطقه ضروری به نظر می رسد.



یک متخصص محیط زیست در منطقه کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بروز مشکلات قطعی برای حاشیه نشینان پریشان گفت: از بین رفتن پرنده ها و مهاجرت آنها به مناطق دیگر باعث شده حشرات به وفور در منطقه پیدا شوند با این حال باید پذیرفت که اکوسیستم دچار تغییرات جدی اکولوژیکی شده است و وجود مواد غذایی کافی مثل لاشه آبزیان توانسته جمعیت حشرات که بزرگترین خانواده جانوری هستند را افزایش دهد. 

علی اکبر کاظمینی خاک تالاب پریشان را نرم و سبک توصیف کرد و افزود: با وزش بادی سبک و حتی نسیمی این خاک قابلیت بلند شدن و پراکنده شدن به مناطق اطراف را دارد و علاوه بر اینکه کشاورزی منطقه و صیفی جات کشاورزان را به مخاطره می اندازد و گرد افشانی گلها در منطقه را دچار چالش می کند، می تواند سبب بروز پدیده گرد و غبار و ذرات معلق و آلودگی هوا در سطحی وسیع شود.



 مسئول موسسه غیر دولتی13 فروردین با اشاره به آسیبهای وارده به کشاورزی منطقه و نقش تعین کننده تالا پریشان در کنترل کیفیت هوا و بالانس جغرافیای منطقه تاکید کرد: قطعا قبل از پائیز که فصل برداشت محصولات کشاورزی است به دلیل از بین رفتن حیات دریاچه منطقه با چالشهای آب و هوایی مواجه خواهد شد. چرا که دریاچه در فصل سرد و خشک پائیز کازرون میزان رطوبت و سرمای منطقه را کنترل می کرد ولی امسال قطعاً مشکلاتی در منطقه بوجود خواهد آمد و منطقه دیگر آن لایه حفاظتی خود را از دست می دهد.

کاظمینی معتقد است: ملموس ترین پیامد خشکی دریاچه علاوه بر گسترش حشرات و گنداب خاک و باتلاق، بر هم خوردن چرخه اکوسیستم در این منطقه است و همینطور با پائین رفتن سطح آب چاهها که به خودی خود نشان می دهد این چاهها چقدر در نابودی دریاچه نقش داشته اند، می توان نتیجه گرفت که حیات در اطراف دریاچه پریشان به شدت در خطر است.



همچنین یکی از اهالی روستاهای اطراف دریاچه پریشان به پرنده " گاو چرانک" اشاره کرد که به دلیل وضعیت وخیم دریاچه دیگر به منطقه نمی آید و گفت: در ضلع شرقی دریاچه که گاوها و گاومیشها چرا می کنند این پرنده روی شانه گاوها و گاومیشها می نشت و حشرات و کنه های چسبیده به بدنشان را می خورد و به خودی خود به سلامت آنها کمک می کرد ولی الان دیگر این این پرنده در منطقه نیست و همین نشان می دهد که چه آسیبهایی به محیط زیست منطقه وارد شده است.

از سوی دیگر یک فعال محیط زیست در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وقتی گونه ای در طبیعت کم یا زیاد می شود آن هم به نحوی که این نوسان قابل رویت باشد حتما تغییری اکولوژیک در آن منطقه در حال اتفاق است. منطقه ای در دریاچه خشک شده پریشان پر از لاک پشت های مرده است که در باتلاقی افتاده اند و وجود همین لاشه ها دلیل گسترش پشه ها و مگسها و انواع حشرات در منطقه پریشان شده است و بی شک پرنده ها تا بازگشت دریاچه به وضعیت اولیه خود به این زیستگاه نمی آیند و همه چیز در اینجا در حال نابودی کامل است.



محسن عباسپور زیاد شدن جمعیت حشرات را به دلیل وجود موادغذایی کافی در منطقه و دریاچه پریشان دانست و افزود: سازمان محیط زیست منطقه را به حال خود رها کرده است. درحالی که خشک شدن این دریاچه فصلی است و این سازمان به جای اینکه در شرایط بحرانی فعلی بانی خیلی از مسائل باشد همه چیز را رها کرده و قطعا فاجعه ای زیست محیطی  به زودی گریبان منطقه را خواهد گرفت.

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به خبرنگار مهر گفت: خشکسالی سالیانه، برداشتهای آب بیش از حد از سفره های آب زیر زمینی در منطقه و نابودی سرشاخه های آبگیری دریاچه و چشمه های تامین کننده آب بر اثر راهسازی توانسته آب دریاچه را به حداقل و سپس نابودی کامل برساند. با این حال کنترل اجساد آبزیان عملا نمی تواند کاری را از پیش ببرد و جمعیت حشرات را کاهش دهد.



دکتر مسعود نژاد همچنین سمپاشی دریاچه را کار عاقلانه ای نداست و اضافه کرد: این کار مشکلات بعدی را به دنبال دارد که باعث آلودگی دریاچه می شود و در زمانی که دریاچه دوباره وضع مطلوبی پیدا کند مشکلات تازه تری بوجود می آید و این کار تکثیر و تولید دیگر موجودات دریاچه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این متخصص محیط زیست معتقد است: باید ورودیهای آب دریاچه کنترل می شد و در حدی نگه داشته می شد که دریاچه به خشکی مطلق نرسد و نباید اینقدر از آب برداشت می شد که باعث نابودی محیط زیست منطق شود.



مسعود نژاد با تائید اینکه افزایش حشرات در منطقه می تواند باعث بروز بیماری شود افزود: حشرات و مگسها به دلیل اینکه از جایی به جای دیگر منتقل می شوند، می توانند ناقل آلودگی به انسان باشند و با نشستن بر مواد آلوده و سپس نیش زدن انسان و یا نشستن روی مواد غذایی روستاییان می توانند ناقل آلودگی و بیماریهای خطرناک شوند که البته بهترین راه مبارزه همان رعایت اصول بهداشت فردی در منطقه است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی