نقشه برداري مجموعه تاريخي بيشاپور کازرون فارس، انجام شد


 


 

شيراز- مدير مجموعه تاريخي بيشاپور کازرون فارس گفت: براي ثبت اين مجموعه تاريخي

در فهرست جهاني، نقشه برداري اين مجموعه به انجام رسيد.
 

به گزارش خبرنگار ايرنا ,  مصيب اميري در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: همچنين مستند سازي فعاليت هاي معماري مجموعه تاريخي بيشاپور نيز صورت گرفته و بخش کلان کاوش اين مجموعه نيز در حال انجام است و انجام اين امور خود کمک شاياني به ثبت اين مجموعه تاريخي در فهرست جهاني خواهد کرد.

وي گفت: مجموعه تاريخي بيشاپور متعلق به دوران ساساني است و عمده ترين بخش اين مجموعه ، شهر تاريخي بيشاپور ، تنديس و غار شاپور، نقوش برجسته ، قلعه دختر، قلعه پسر، برج و بارو مجموعه ، ايوان موزائيک، مساجد دوره اسلامي ، معبد آناهيتا، تالار تشريفات و بقاياي دو حمام است که در کاوش هاي قبل در اين مجموعه پيدا شده است.

اميري افزود: از پنج شهر دوره ساساني از جمله سرمشهد، شهرگور، دارابگرد و استخر ، مجموعه بيشاپور از مهمترين يادمان هاي دوره ساساني است که مهمترين آثار کاوش شده در اين مجموعه تا سده هاي پنج بعد از اسلام ، آثار مهمي شامل مساجد، معابر و حمام هاي تاريخي است.

او گفت: مجموعه تاريخي بيشاپور،  150 هکتار وسعت دارد که به دليل نياز اين مجموعه، پايگاه پژوهشي در اين مجموعه تاريخي ايجاد و فعاليت خود را شروع کرده است که اهم فعاليت ها ي آن شامل فعاليت هاي پژوهشي و ساماندهي حفاظت و مرمت آثار است .

اميري بيان کرد: با هدف حفاظت از آثار موجود در اين مجموعه و همچنين براي حفاظت از نقوش برجسته و گچ بري ها در مقابل نفوذ آب، هم اکنون برنامه حفاظتي در اين مجموعه در حال انجام است.

وي اضافه کرد: تعدادي از آثار به دست آمده در مجموعه تاريخي بيشاپور قبل از انقلاب و در فاصله سال هاي 1319 - 1314 از کشور خارج شده است و از اين رو در صدد هستيم ، مستند اين آثار را تهيه و در موزه نگهداري کنيم.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی