اشتباهاتي که جويندگان کار انجام مي دهند









اشاره:


جستجوي کار و کاريابي بدون خطا نيست اما با کمي توجه مي شود از بيشتر اشتباه ها پرهيز کنيد . بهترين راه براي دست يافتن به يک شغل خوب اين است که روي يک هدف متمرکز باشيد . هر چه هدفمندتر باشيد جست و جوي شما براي کار قوي‌تر خواهد بود.


از طرف ديگر ، اغلب جويندگان کار رفتارهايي از خود نشان مي دهند که معلوم مي‌شود آنها آموزش کافي و بهينه اي را نديده‌اند و يا با شرايط محيط کار جديد تطبيق نخواهند يافت . رزومه‌هاي کارايي افراد را نشان نمي‌دهد اما سبک نگارش آن بر توانايي و قدرت شما در کار مورد نظر تاييدي است و اهميت بسزايي دارد . ميزان حقوق مورد نظرشان با واقعيت تطابقي ندارد بايد حقوقي را درخواست کنيد که معقول باشد نه خيلي کم نه خيلي زياد .


************************************


حال اشتباهاتي را که جويندگان کار انجام مي دهند را بررسي مي کنيم :


1-  نداشتن آمادگي و بي‌هدف بودن :

قبل از اينکه شغل ايده ال خود را پيدا کنيد ، وقت خود را در فرستادن رزومه تلف نکنيد ، وقتي شما دنبال شغلي مي رويد که صلاحيت و توانايي آن را نداريد بيشتر اوقات طرد خواهيد شد . از وقت با ارزش خود استفاده کنيد و خود را براي کاريابي آماده کنيد . روي آن شغلي که مي خواهيد هدف گذاري کنيد و تصميم‌تان را بگيريد و عزم خود را راسخ کنيد و به پيش برويد .

 2-  به هر شرکتي تقاضاي کار دادن :

 فقط براي شرکتي که مورد علاقه تان است درخواست بدهيد. مثل قهرمانان که برا ي گرفتن مدال و کاپ مي روند ، به دنبال کار برويد . وقت خود را با فرستادن رزومه براي پست شرکتي که واقعا نمي خواهيد به آنجا برويد ،تلف نکنيد .

3-  خودماني صحبت کردن با مصاحبه گر :

کارشناسان مديريتي مي گويند ، هرگز مصاحبه کننده خودتان را حتي در صورتي که او را از قبل مي شناسيد نيز با اسم کوچک خطاب نکنيد . حتي اگر مصاحبه کننده جوان‌تر از شما باشد . او را به طور رسمي و با نام فاميل و محترمانه خطاب کنيد .

4-  باز کردن سفره دل :

 زندگي شخصي خود را محرمانه نگه داريد .اين اطلاعات فقط به شما تعلق دارد، با هيچ کس در اين رابطه صحبتي نکنيد .

5- نداشتن اطلاعات کافي :

از نظر مديران استخدام، بزرگترين اشتباه و خطا زماني رخ مي دهد که يک داوطلب بدون تحقيق درباره منسب و شغلي در جلسه اي حاضر شود و تازه در آن زمان شروع به تحقيق در مورد آن شغل را آغاز کند . بايد خود را پر جنب و جوش و فعال نشان دهيد .

6-  غفلت از ظاهر :

 لباس هاي نامناسب يا هر لباسي که دستتان مي‌آيد را نپوشيد . به خصوص خانم ها از جواهرات و زيورالات استفاده نکنند . متناسب با شان اجتماعي خود و شرکتي که متقاضي شغل هستيد لباس بپوشيد .

7-  عدم ارايه پاسخ‌هاي مناسب :

مصاحبه گر براي سوالهايش به دنبال جواب آري و خير نيست . آنها جوابي مستقيم به سوالهايشان مي‌خواهند خيلي خوب است که نقطه نظرات خود را با مثال هايي که نشان دهنده ي تجربيات شماست بيان کنيد .از سوي ديگر خيلي مفصل توضيح ندهيد که موجب خستگي طرف مقابل خود شويد و او را عصباني کنيد .

8- ندانستن اصول و رفتار لازم :

   براي اينکه بخواهيد خود و کارتان را سطح بالا جلوه بدهيد اکيدا از مصاحبه کننده نخواهيد که با ايميل شما تماس بگيرد.

9- رزومه طولاني خسته کننده خواهد بود :

 فرستادن يک رزومه ده صفحه اي اشتباهي بسيار بزرگ است . توانايي هاي خود را در يک صفحه رزومه برجسته وپررنگ بنويسيد .

10-  به تنهايي دنبال شغلي نگرديد :

 شبکه ارتباطي خيلي مهم است ، با ديگران رابطه برقرار کنيد زيرا در اين رابطه شغل هاي بهتري به شما پيشنهاد خواهد شد .

11-  از کمک گرفتن امتناع نورزيد :

بسياري از متقاضيان فکر مي‌کنند کمک گرفتن نشانه ضعف آنهاست و براي همين از کسي کمک نمي گيرند . در واقع اين کار يکي از موثرترين کارهاست آنرا باور کنيد بدون هيچ گونه احساس ضعف .

12- فراموش نکردن تشکر و قدرداني :

هميشه در پايان رزومه کاري از مدير استخدام و يا مسوول شرکت تشکر کنيد و جمله اي براي قدرداني از او را متذکر شويد . بسياري از رزومه هاي کاري به اين دليل رد مي شوند، چون تشکر نشانه ي مهمي در رزومه شماست .

13-  در مورد کارفرماي سابق خود به هيچ وجه به صورت منفي صحبت نکنيد :

صرف نظر از صحت و درستي نظرات شما ، نيازي نيست که موارد ضعف رييس قبلي خود را توضيح دهيد . اجازه دهيد اين گونه از رفتار شما برداشت شود که براي تجربه قبلي خود ارزش زيادي قايل هستيد . اگر از شما خواسته شد در مورد شغل قبلي خود توضيحاتي را بدهيد به‌گونه‌اي صحبت كنيد كه با صحبت هايتان تاثيري مثبت در فرد مقابل بگذاريد .

14- سوال هاي خوب بپرسيد :

اگر از اول تا انتها ي جلسه سوالي نپرسيد نشان دهنده ي اين است که شما هيچ توجهي به صحبت هاي طرف مقابل خود نداشته ايد پس سوال بپرسيد !اما نه هر سوالي ، سوالهايي که نشان دهنده‌ي درايت بالاي شما باشد .


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سورنا، سردار بزرگ ايراني

زندگی نامه حافظ (شهر مادری حافظ کازرون بوده استادش هم کازرونی نتیجه اخلاقی:حافظ کازرونی!!!)

داستان عاشقانه اردشیرساسانی و گلنار به نقل ازشاهنامه فردوسی